A HungaroControl Hungarian Free Route (HUFRA) rendszere

Az ENSZ Éghajlat-változási Kormányközi Testülete 1999-ben publikálta azt a megállapítást, hogy a közlekedési eredetű üvegházhatású gázkibocsátás 12%-ért a légiközlekedés a felelős. Így a klímavédelemben minden olyan üzleti megoldásnak nagy szerep jut, amely ezt a kibocsátást csökkenti.

2015. február 5-től Európában elsőként a HungaroControl vezette be a korlátozások nélküli szabad légtérhasználatot, a Hungarian Free Route koncepciót. Az új forgalomszervezési megoldás lényege, hogy Magyarország légterében megszűnt az útvonalhálózat, a repülőgépek a ki- és belépőpontok között a lehető legrövidebb egyeneseken, a számukra legoptimálisabb útvonalakon közlekedhetnek.

Szakértők szerint ezzel a megoldással a hazánk felett átrepülő járatok útvonala egy év alatt összesen csaknem 1,5 millió kilométerrel csökkenhet, így a légitársaságok mintegy 3 millió dollár értékű üzemanyagot takaríthatnak meg, és több mint 16 millió kilogrammal kevesebb szén-dioxid kerülhet a levegőbe.

Az Európai Bizottság rendelete (716/2014) értelmében a szabad légtérhasználat, azaz a „free route” beve­ze­tése 2022. január 1-jére 9000 méter felett egész Európában kötelező lesz a léginavigációs szervezetek szá­mára. A magyar légiforgalmi szolgálat, a HungaroControl jóval a határidő előtt, idő- és térbeli korlá­to­zások nélkül teljesítette az előírást, így a repülőgépek immár a magyar légtér teljes vertikumában, a hét minden napján és órájában igénybe vehetik a szolgáltatást.

Európában már több államban (pl.: Portugália, Írország, Dánia, Svédország) is bevezették a „free route” koncepciót, de az útvonal rendszer megtartása mellett, a légitársaságok csak időbeli vagy térbeli korlátozás mellett használhatják azt. A HungaroControl által kidolgozott koncepció ezzel szemben valódi szabadságot biztosít a magyar légtérben. A HUFRA nem csak a légtérhasználók számára előnyös, hiszen a légiforgalmi szolgálat kapacitásának optimalizálása révén közvetve a repülésbiztonság  növeléséhez is hozzájárul.

A magyar légiforgalmi szolgáltató által kidolgozott megoldást az EUROCONTROL szakértői és a közép-európai funkcionális légtérblokk léginavigációs szolgálatai is követendő példának tekintik.

A HungaroControl elkötelezett a szabad légtérhasználat koncepció európai megvalósítása mellett, e célból több nemzetközi projektben is részt vesz. Jó példa erre, hogy a Társaság a szomszédos román léginavigációs szolgáltatóval (ROMATSA) közösen 2015. augusztus 20. óta megvalósította a két ország légterében éjféltől reggel 6 óráig működő új, határokon átívelő szabad légtérhasználatot.