CSR Piac 2013: Néhányan győztek, de mindenki nyert

Másodlagos fülek

A rendezvény időpontja: 
2013.04.18 (10:00 - 18:00)

Másodlagos fülek

Beszámoló

Az idei CSR Piac kiállítás annyiban (is) különbözött a korábbiaktól, hogy ezúttal a vállalatok civil partnereikkel közösen az Európai Bizottság által alapított és 2013-ban először meghirdetett Európai CSR Díjért is versenyeztek. Ezért az elismeréséért csak olyan vállalatok indulhattak, amelyek nem-üzleti partnerrel vagy partnerekkel közösen valósítottak meg valamilyen innovatív, nagyhatású, fontos projektet.

A kiállításon 33 vállalat és 28 civil szervezet – amint említettük: 44 standon - osztotta meg az érdeklődőkkel a CSR-ben kialakított jó gyakorlatait, követendő megoldásait. A Piacra 64 CSR-intézkedéssel pályáztak a vállalatok. Legnépszerűbb pályázati témakörök a civil-vállalati együttműködés, az érintettek bevonása, az esélyegyenlőség, azon belül a családbarát megoldások esetei, valamint az önkéntes programok voltak. De a felelős beszállítói lánc és a termékfejlesztés, valamint az innováció témakörében is érkeztek pályázatok.

Az eseményt Szalai Piroska, a rendezvény fővédnöke, a nők munkaerő-piaci helyzetének javításáért felelős miniszteri biztos és Prof. Dr. Kerekes Sándor, a Budapesti Corvinus Egyetem intézetigazgató egyetemi tanára nyitotta meg. „Jó, hogy vannak empatikus és fogékony vállalatok, és jó, hogy vannak professzionális civil szervezetek, amelyek ismerik a vállalatok működési logikáját, és olyan szolgáltatásokat tudnak számukra nyújtani, amely valóban mélyrehatóvá teszi az együttműködést. Így épülhetnek ki egy új gazdaság innovatív és életképes, fejlődőképes modelljei” - mondta nyitóbeszédében Szalai Piroska.

Kerekes Sándor professzor nagyra értékelte a kiállítást, ahol „tanulhatnak egymástól a jó teljesítményt nyújtó vállalkozások, tanulhatnak azok, akik csak most kezdik felfedezni a vállalati kultúrának ezt a dimenzióját és talán azok is, akik nem is tudják, de valóban felelős vállalatként működnek a piacon.” Az Európai CSR Díjat a CSR Europe-pal karöltve megszervező Business in the Community szervezet észak-írországi leányszervezetének igazgató-helyettese, Gillian McKee köszöntőjében a magyar versenyzők felkészültségét, a programok eredetiségét méltatta. A megnyitón felszólalt dr. Tóth Gergely, a KÖVET főtitkára is, aki arról beszélt, hogy a kapitalizmus jelenlegi modellje láthatóan zátonyra futott, s az új modellben a vállalatok felelős működése minden bizonnyal nagyobb hangsúlyt fog kapni, mint a mostaniban.

A CSR Piac egyik célja, hogy találkozási lehetőséget teremtsen a vállalatok és a civil szervezetek között, amely találkozásokból esetleg együttműködések is születhetnek. Ezt a funkciót ebben az esztendőben civil-vállalati rapid randik szervezésével is erősítettük. Ennek keretében a civil szervezeteknek módjuk nyílt arra, hogy a kiállító vállalatoknak bemutatkozzanak, röviden vázolják a céljaikat, s felvillantsák azt a tudást, azt a kompetenciát, amely érdekes lehet a vállalatnak. A rövid bemutatkozást a jövőben természetesen mélyebb megbeszélések is követhetik, és reméljük, követik is. A kétszer 30 perces rapid randi-fordulók keretében összesen 16 civil szervezet találkozott 15 vállalattal.

Az idén először meghirdetett Európai CSR Díjra 18 nagyvállalat és hat kkv (és civil partnereik) nyújtott be pályázatot. A zsűri előzetes szűrése alapján négy nagyvállalat és három kkv került fel az úgynevezett rövid listára. A nagyvállalati rövid listán az E.ON, a Nokia, a Telenor és a Provident, a kisvállalatin az IFUA Nonprofit Partner, a Hill and Knowlton, valamint Dr. Czinki László egyéni vállalakozó szerepelt. A döntőbe jutott szervezetek két nyílt zsűri ülésen mutatták be projektjeiket a nagyközönségnek: a vállalatok (és civil partnereik) 5-5 percben prezentálhatták projektjeiket, a zsűri tagjai pedig 10-10 percben tehettek fel kérdéseket a versenyzőknek, illetve oszthatták meg véleményüket a közönséggel. Mindkét zsűri ülést nagy érdeklődés kísérte, de a nagyvállalati bemutatón szinte teljesen megtelt a workshop terem. Mind a nagyvállalati, mind a kisvállalati szekcióban rendkívül éles küzdelem alakult ki. A különböző jellegű, de egyaránt nagyhatású programokból a zsűrinek nehéz volt kiválasztania a győzteseket.

A szakmai programok sorát, az idei CSR Piac fókuszának megfelelően, a civil-vállalati együttműködésről szóló kerekasztal-beszélgetés zárta. A kerekasztal moderátora Kiss Gyöngyvér, a Civil Licit fenntarthatósági árverés egyik alapítója, a Prominart Kommunikáció ügyvezetője volt; résztvevői: Gillian McKee a Business in the Community észak-írországi leányszervezetének igazgató-helyettese, Urbán Katalin a Grundfos Magyarország Gyártó Kft. CSR és kommunikációs szakmai vezetője, Lőrinczi István az Outdoor Mission vezetője és dr. Győri Zsuzsanna a KÖVET Egyesület CSR-szakértője, a CSR Piac 2013 háziasszonya. A résztvevők egyetértettek abban, hogy a hosszú távú együttműködés (a partnerség) az üzleti és a nem-üzleti szféra szervezetei között oldja a meglévő bizalmatlanságot, és egymás jobb megismerése, egymás kompetenciáinak kölcsönös hasznosítása mindkét fél számára előnyös lehet. 

,,Az együttműködési lehetőségek széles palettáját jól szemlélteti az a civil-vállalati partnerségben megvalósult 28 intézkedés, amelyet a CSR Piacon bemutatunk. A közös munka nem egyszerű szponzorációt jelent, a civil szervezet szolgáltatást nyújt, a vállalat pedig az anyagi támogatás helyett adhat tudást is, hogy egymás kultúrájából tanulva mélyebb, hatásosabb, hosszú távú kapcsolatot építsenek ki." - mondta dr. Győri Zsuzsanna, a KÖVET CSR-szakértője, a CSR Piac 2013 háziasszonya.

Az idei CSR Piacon hét díjat adtak át:

  • A Valóban Felelős Vállalat Díjat 2013-ban a Skanska Magyarország Ingatlan Kft. kapta.
  • A 2013 Legkiválóbb CSR Megoldása Díjat a Dreher Sörgyárak Zrt. „Ésszel iszom, és ezt népszerűsítem” című programja nyerte el.
  • A Kisvállalati Különdíjat a Bio-Drog-Berta Kft. érdemelte ki.
  • A Környezettudatos Vállalatirányítási Különdíjat az STKH Sopron és Térsége Környezetvédelmi és Hulladékgazdálkodási Kft. vihette haza.
  • A Közönségdíjat a NOKIA Komárom Kft. Bridge programja kapta.
  • Az EU CSR Díjat nagyvállalati kategóriában az E.ON Hungária Zrt. nyerte el.
  • Az EU CSR Díj kkv kategóriában Dr. Czinki László magánvállalkozó képviseli hazánkat a brüsszeli gálán.

Az Európai CSR Díj nagyvállalati kategóriájában a zsűri az E.ON Hungária Zrt. Háló programját tartotta a legjobbnak, így a június 25-i, Brüsszelben zajló felelős vállalatok európai seregszemléjén ők képviselhetik Magyarországot. Az E.ON Háló programjának célja a rezsifizetési nehézségekkel küszködő családok támogatása, amely lehetővé teszi az adósságcsapdából való kikerülést, a kialakult egyensúlyi állapot fenntartását és a hatékony családi gazdálkodást. A zsűri véleménye szerint a Háló program az iparágban példaértékű, együttműködésen alapuló, rendszerszerű és ötletes tudatformáló intézkedés, amely más vállalatok által is adaptálható.

A kkv kategóriában Dr. Czinki László magánvállalkozó képviseli hazánkat az EU fővárosában. A Felelősségvállalás a jövő generációi érdekében című program célja, hogy környezettudatos neveléssel hozzájáruljon egy hagyományos óvodai nevelés körülményeinek és tartalmának gazdagításához, segítséget nyújtson a nevelés módszerének kidolgozásában, szakmai, infrastrukturális és anyagi feltételeinek megteremtésében a Nagykanizsai Attila úti Óvodában, példát mutatva más óvodák és nevelőintézetek számára is. A zsűri véleménye szerint egyéni elköteleződésben, kitartásban, együttműködésben és társadalmi hasznosságban kiemelkedő a projekt.

Jóllehet nem mindenki győzött, mert mindenki nem győzhetett az idei CSR Piacon, de mindenki - ide értve a közönséget is - nyert, hiszen rendkívül színvonalas, alaposan átgondolt, hasznos, lelkesítő hatású, a civil-vállalati együttműködést elmélyítő programokkal ismerkedhettek meg az érdeklődők.

A rendezvényen készült képek itt megtekinthetők.

A CSR Piacról készült film itt megtekinthető.