SZAKMAI MUNKA
KÖVET-közösség
A KÖVET Egyesület a felelősen gondolkodó, felelős működésre törekvő vállalatok szakmai és értékközössége. Az a vállalat, szervezet, amely úgy dönt, hogy csatlakozik egyesületünkhöz, egyben arról is dönt, hogy ezáltal is szeretné jobbá tenni a minket körülvevő világot.
A KÖVET fórumot, illetve fórumokat biztosít a tagszervezeteinek, hogy egymás jó gyakorlatait megismerhessék, s egymástól tanulhassnak. Nem gondoljuk azt, hogy a KÖVET 10 fős titkárságának zsebében van a bölcsek köve. Azt viszont igen, hogy csaknem 130 tagszervezetünk nagyon sokat tud a fenntarthatóságról. Ezért kell egymást tanítani, s egymástól tanulni.
Céglátogatások
A képzésekkel és tréningekkel foglalkozó szakemberek szerint egyre közkedveltebb a tantermen kívüli tanulás. Amikor egyrészt az ember saját munkavégzése során tanul valamint külsős helyszíneken történik a tudásátadás. Ennek érdekében szeretnénk minél több érdekes szakmai céglátogatást is szervezni, ahol megismerhetjük egy-egy kiválasztott cég környezetvédelmi tevékenységét. A környezetvédelmi vezetők bevonásával tapasztalatcserét is rendezünk a lehetőségeknek megfelelően.
Aktuális céglátogatásaink megtekintéséhez kérjük, kattintson ide.
Konferencia
Megalakulásunk óta minden év őszén tartjuk éves konferenciánkat, amely szervezetünk életében évről évre az egyik legnagyobb esemény. Itt számolunk be az érdeklődőknek az aktuális környezetvédelmi-fenntarthatósági témákról, irányzatokról, itt találkozunk barátainkkal, partnereinkkel, tagvállalatainkkal, és ahogy a konferenciáink látogatottsága növekszik, úgy ismerünk meg újabb és újabb érdeklődőket. Mivel a konferenciáinkon kiemelt fontosságú a vállalati tapasztalat, a gyakorlat, így az előadások nagy részét vállalati szakemberek tartják. A konferenciák közönségét a vállalatok felsővezetői, környezetvédelmi szakemberei, civil szervezetek képviselői, egyetemi hallgatók és oktatók adják, míg az utóbbi években jelentőssé vált a környezetvédelmi hatóságok és a sajtó részvétele is.
Aktuális konferenciánk megtekintéséhez kérjük, kattintson ide.
KÖVET-filmklub
Filmklubunkban olyan alkotásokat mutatunk be, amelyek valamilyen formában kapcsolatban vannak a fenntarthatósággal. A filmklub ingyenes és a nagyközönség számára is nyitott, de a részvételhez minden esetben előzetes regisztráció szükséges.
Filmklubunk házigazdája a Provident Pénzügyi Zrt.
Aktuális filmklubjaink megtekintéséhez kérjük, kattintson ide.
KÖVET-klubok
A KÖVET-klubok lényege: azon tagvállalataink, amelyek valamilyen érdekes, eredeti, figyelemre méltó eredményt értek el a fenntarthatóságban megoszthassák azt a többi tagszervezetünkkel. A klub megtartását a tagszervezet kezdeményezi, a KÖVET titkársága pedig segít az esemény megszervezésében, lebonyolításában.
Aktuális KÖVET-klubjaink megtekintéséhez kérjük, kattintson ide.
Munkacsoportok
Aktuális munkacsoportjaink megtekintéséhez kérjük, kattintson ide.
Workshopok
Műhelymunkát/workshopot általában akkor szervezünk, ha: 1. tagjainkat, az érdeklődőket fel akarjuk készíteni egy általunk meghirdetett versenyben (Zöld Iroda-verseny, CSR Piac stb.) való sikeres részvételre; 2. van egy olyan elméleti problémát (pl. a közös értékteremtés, CSV) szeretnénk megbeszélni, amelyet több résztvevő bevonásával és minél nagyobb közönség előtt szeretnénk egy néhány órás fórum keretében értelmezni, tisztázni.
Aktuális workshopjaink megtekintéséhez kérjük, kattintson ide.
Valóban Felelős Vállalat
A KÖVET egyik leginnovatívabb szellemi terméke a Valóban Felelős Vállalat (VFV) nevű modell, amelyet 2005-2007 között dolgozott ki Az Európai Unió Leonardo Programjának támogatásával. A könyv és film formájában megjelent anyagokat azóta 7 nyelvre fordították le, több egyetem és főiskola alkalmazza az oktatásban. A KÖVET mellett a független Magyar Public Relations Szövetség is külön díjat ír ki évente ebben a kategóriában. A modell következetes alkalmazására a vállalat-fejlesztésben, illetve részletes, ilyen szempontú kutatásra eddig nem került sor. A VFV öt alapelve a következő táblázatban összegezhető, összehasonlítva a „normál üzletmenet” szerint működő vállalattal.
Hagyományos vállalat |
Valóban Felelős Vállalat |
|
Szállítás |
A szállítási távolság csak a költségek tekintetében számít, cél az olcsó beszerzés és minél nagyobb piac | Szállítási teher minimalizálandó, távolsági szállítás csak nagyon indokolt esetben. Törekvés helyi beszerzésre, piacokra. |
Igazságosság |
Ennek elérése nem a cég feladata, hanem az államé, egyházaké, társadalmi szervezeteké. Cél a hatékonyság, olcsóbb termékek előállítása jobb minőségben. | Bár a fő cél nem az igazságosság növelése, a cég tevékenységével nem erősítheti az igazságtalanságot. Méltányos kereskedelem, munkabérek és körülmények. |
Ökonomizmus |
A fogalom nem érthető. Gazdasági szereplőknek természetes célja a gazdaságosság. | Érthető a különbség a gazdaság és a gazdasági mánia között. A gazdaságosság fontos feltétel, de nem fő cél. |
Méret |
Cél a növekedés – mindenáron. A versenyképesség és a piaci erő ezzel arányosan nő, a méretgazdaságosság törvénye szerint a növekedéssel csökkennek a relatív költségek. Aki nem tapos, azt eltapossák. Évről évre növekvő jövedelem kell. | Cél az optimális méret. A túlnövekedés éppen olyan veszélyes, mint ha csenevészek vagyunk. Meg kell találnunk a piaci helyünket és hosszútávon fenntartható hozamunkat. Hosszútávon állandó, s nem növekvő jövedelem kell. |
Termék |
Azt állítjuk elő, amire fizetőképes kereslet van. Minden megengedett, amit a törvények nem tiltanak. A termékeink iránti kereslet (igények) aktív növelése kötelező. | Olyan terméket, tevékenységet keresünk, aminek igazán helye van egy fenntartható világban. Nem minden jó, amit szabad. Valódi szükségleteket elégítünk ki, s nem keltünk igényeket. Ott viszont vállaljuk a versenyt. |
CSR Piac 2015
A KÖVET Egyesület 2015-ben újra megrendezi Magyarország legrangosabb CSR kiállítását, az évek óta népszerű és elismert CSR Piacot. A rendezvényen lehetőséget nyújtunk a kis- és középvállalkozásoknak és a nagyvállalatoknak egyaránt a társadalmi felelősségvállalással kapcsolatos jó gyakorlataik bemutatására és a személyes tapasztalatcserére.
A CSR Piac (CSR MarketPlace) a CSR Europe által 2005-ben útjára indított kezdeményezés, amely informális környezetbenbiztosít lehetőséget a vállalati társadalmi felelősségvállalás úttörő intézkedéseinek megosztására. A piactér standokból épül fel, ahol a vállalatok a CSR területén bevezetett innovatív és példaértékű megoldásaikat mutatják be az érdeklődőknek, akik így megismerhetik a számukra releváns problémák megoldásait, valamint új ötletekkel gazdagodhatnak. Az egész napos kiállítást neves hazai szakemberek előadásai, és szakmai workshop színesíti.
Európai CSR Díj
Az Európai CSR Díj átfogó célja
Hogyan nevezzek?
Nevezési feltételek
A pályázat menete
Hadd örüljünk mi is az Ön sikerének!
Különleges lehetőség arra, hogy hozzájáruljon a CSR alakításához Európában
2013-ban kerül először átadásra az első Európa szintű CSR-díj, olyan projektek elismeréseként, amelyekben megvalósul a különböző érintett csoportok összefogása.
Ez az izgalmas és úttörő kezdeményezés az üzleti és nem üzleti szereplők közti sikeres együttműködésre összpontosít, különös figyelemmel az olyan közösen megvalósított programokra, amelyek a fenntarthatóságot innováció révén érik el.
Az Európai Bizottság támogatását maguk mögött tudva, a CSR Europe és a Business in the Community vezeti azt a 29 nemzeti CSR-szervezet alkotta konzorciumot, amely a díjazottak kiválasztásának programját irányítja. Az együttműködésre, innovációra és társadalmi hatásra koncentráló programot Magyarországon a KÖVET vezeti.
Az Európai CSR Díj átfogó célja:
- Nagyobb láthatóságot biztosítani a CSR kiválóságnak, és felhívni a figyelmet azokra a kedvező hatásokra, amelyeket a gazdaság fejthet ki a társadalomban.
- A figyelem középpontjába állítani a legjobb európai, az érintettek közreműködésével megvalósuló CSR-projekteket.
- Elősegíteni a legjobb CSR-gyakorlatok megosztását Európában.
- Elmélyíteni az együttműködést a vállalkozások és az egyéb társadalmi csoportok között.
- Innovatív megoldások létrehozása a fenntarthatósági problémák kezelése érdekében.
Az Európai CSR Díjra történő nevezés módjának megismeréséhez, illetve a pályázati csomag letöltéséhez látogasson el a KÖVET honlapjára, illetve a www.europeancsrawards.eu oldalra.
Hogyan nevezzek?
Járjon élen Európában! Ünnepeljük együtt a CSR kiválóságot, innovációt és fenntarthatóságot!
Az Európai CSR Díj páratlan lehetőséget biztosít arra, hogy nemzeti és európai szinten is megismertesse másokkal együttműködésen alapuló CSR tevékenységét. Szeretnénk, ha bemutatná, hogyan ért el kedvező társadalmi és gazdasági hatást vállalata – legyen akár egyetlen szervezettel együttműködő kisvállalat, vagy számos érintett csoporttal, szereplővel kapcsolatban álló multinacionális cég.
Miért érdemes pályáznia?
- Kivívhatja más vállalkozások elismerését, mint a CSR területén aktív, vezető szerepet betöltő vállalkozás.
- Növelheti elismertségét és hitelességét nemzeti és európai szinten egyaránt.
- Bemutathatja szervezetének innovációs tevékenységét és a fenntarthatóság iránti elkötelezettségét.
- Jó gyakorlata bemutatása mellett újakat ismerhet meg és követhet, így is hozzájárulva a CSR terjedéséhez.
- Nemzeti és Európa szintű díjátadó eseményeken ünnepelheti meg a legjobb együttműködésen alapuló programokat.
Az Európai CSR Díj keretében két kategóriában lehet nemzeti díjra pályázni:
1. díjkategória
Együttműködések kis- és közepes vállalatok részvételével
2. díjkategória
Együttműködések nagyvállalatok részvételével
A pályázatokat üzleti és non-profit szervezetek által delegált független CSR szakértőkből álló zsűri bírálja el.
Az egyes díjkategóriákban a nemzeti győzteseket az együttműködésen alapuló CSR tevékenység kedvező társadalmi és gazdasági hatásai alapján választják ki. A zsűri olyan innovatív és fenntartható kezdeményezéseket keres, amelyeket más vállalatok is át tudnak venni.
A pályázat menete
A nyerteseket nemcsak a Nemzeti CSR Díjátadó Ünnepségen köszöntjük, hanem a 2013 júniusban tartandó Európai CSR Díjátadó Ceremónián is, melyet az Európai Bizottság szervez.
A győztesek az Európai Ceremónia keretében kapják meg az Európai Bizottság magas rangú képviselői által aláírt elismerő oklevelet.
Az Európai CSR Díjra történő nevezés módjának megismeréséhez, illetve a pályázati csomag letöltéséhez látogasson el a KÖVET honlapjára, illetve a www.europeancsrawards.eu oldalra.
Nevezési feltételek
- Nevezni több érintett csoport együttműködésében megvalósult projektekkel lehet, amelyekben egy üzleti és egy vagy több nem üzleti szereplő vett részt.
- Az Európai CSR Díjra a magánszektor vállalkozásai pályázhatnak.
- Társadalmi vállalkozások, non-profit szervezetek, illetve az állami szféra testületei nem pályázhatnak, viszont nem üzleti partnerként szerepelhetnek egy vállalat pályázatában.
- Az együttműködésnek az utóbbi öt évben kellett megvalósulnia.
- A két kategóriából – kkv, nagyvállalat – csak az egyikben lehet nevezni.
- A nevezésnek tartalmaznia kell a nem üzleti partner igazolását a társadalmi hatásról.
- A pályázatok benyújtásának módja a kitöltött pályázatnak a KÖVET weboldalára történő feltöltése: www.kovet.hu
- A pályázatokat üzleti és non-profit szervezetek által delegált független CSR szakértőkből álló zsűri bírálja el.
- Az Európai CSR Díj odaítélésére irányuló program 2012. december 3-tól 2013 júniusáig tart. Az egyes országokra vonatkozó határidőkkel kapcsolatban további tájékoztatást itt talál: www.europeancsrawards.eu
Érintetti térkép
Érintetti térkép megalkotása
Tudja, kik vállalata érintettjei?
„Minden olyan egyén vagy csoport, aki befolyásol(hat)ja a szervezet célmegvalósítását vagy érintve van/lehet abban” (AA1000 nemzetközi standard).
Érintetti fórum
Tudja Ön pontosan, hogy kikre hat vállalata működése, és kik hatnak arra?
Szeretne az ő igényeikkel összhangban működni, hogy ezzel is erősítse cége versenyképességét?
Fenntarthatósági vagy CSR-jelentését véleményeztetné a cég működése által közvetlenül érintett társadalmi csoportokkal, szakértőkkel?
A KÖVET érintetti fórum szolgáltatásával feltérképezheti külső és belső érdekelt feleinek körét. A velük folytatott párbeszéd-folyamat során választ kaphat kérdéseire, visszacsatolást jelenlegi működésére és iránymutatást a jövőre nézve.
A KÖVET szakértői feltérképezik a vállalat érintetti csoportjait, megszervezik a fórumot, és kiértékelik az ott elhangzott véleményeket, javaslatokat.
Társadalmi felelősségvállalási politikájában helyezze Ön is a közös értékteremtésre a hangsúlyt!
Referenciák
- Állami Autópálya Kezelő Zrt.
- Budapesti Erőmű Rt.
- Coloplast Hungary Kft.
- DENSO Gyártó Magyarország Kft.
- Fővárosi Vízművek Zrt.
- Holcim Hungária Kft.
- Magyar Posta Zrt.
- Magyar Telekom Csoport (nemzetközi szintű)
- OTP Bank Nyrt.
- Provident Pénzügyi Zrt.
ISO 26000 bevezetése
Szeretné szervezetét a társadalmi felelősségvállalás szabványa szerint irányítani?
-
Érdeklik a fejlődési területek? Vagy csak kíváncsi, hogy mennyire működik felelősen szervezete?
A KÖVET Egyesület új szolgáltatása segít megválaszolni ezeket a kérdéseket!
Érintetti párbeszéd
Ön megkérdezné vállalata érintettjeit arról, hogy miként vélekednek a tevékenységéről? Van olyan kérdés, amiben kikérné a véleményüket? Vagy esetleg a szervezet egy rossz vezetői döntés miatt kialakult negatív reputációján javítana? Ennek eszköze lehet az érintetti párbeszéd, ami az érintettek bevonásának magas szintű eszköze.
CSR teljesítmény értékelés
Megvalósultak már vállalátánál CSR-intézkedések? Ha igen, szeretné értékelni azokat?
A KÖVET Egyesület CSR-teljesítményértékelő rendszerének segítségével egyfelől választ kap az első kérdésre, másfelől eszközt kap az értékelésre. A rendszer kiépítésének célja, hogy javítsa az Ön vállalatánál meglévő CSR-gyakorlatok átláthatóságát és hitelességét.
A rendszer fő eleme egy 25 kérdésből álló, testre szabott kérdőív. A kérdéseket öt átfogó kategória köré csoportosítottuk:
Jelentésminősítés
Egy vállalat társadalmi felelősségvállalási tevékenységének komolyságát növeli, ha fenntarthatósági/CSR jelentését független szakértő szervezettel minősítteti.
A fenntarthatósági jelentés minősítésének célja általában véve az, hogy garantálja a jelentés hitelességét, valamint a GRI-nek* való megfelelés szintjét.
A KÖVET értékelésének újszerűsége abban áll, hogy nemcsak a vállalat fenntarthatóságát vizsgálja, hanem azt is, hogy a cég milyen hatást gyakorol az őt körülvevő rendszer fenntarthatóságára. A minősítést végző szakértők a jelentés átvizsgálásán túl a vezetőkkel és a dolgozókkal készített interjúk, valamint az adatellenőrzés és az érintetti fórum révén a szervezet működését is átvilágítják.
* Global Reporting Initiative
Referenciák
- Állami Autópálya Kezelő Zrt.
- Budapesti Erőmű Rt.
- Coloplast Hungary Kft.
- DENSO Gyártó Magyarország Kft.
- Fővárosi Vízművek Zrt.
- Magyar Posta Zrt.
- Magyar Telekom Csoport (nemzetközi szintű)
- MVM Zrt.
- OTP Bank Nyrt.
SFA
A fenntarthatóság vagy fenntartható fejlődés olyan fejlődés, amely biztosítja a jelen szükségleteinek a kielégítését anélkül, hogy veszélyeztetné a jövő nemzedékek szükségleteinek a kielégítését.
A KÖVET által kifejlesztett besorolási rendszer segít megmutatni, hogy egy vállalat milyen mértékben tesz eleget a fenntartható fejlődés elvének.
Az értékelés újszerűsége az, hogy nem csak a szervezet saját fenntarthatóságára figyel (pl. gazdasági életképesség), hanem a szervezeten kívüli rendszer fenntarthatóságára gyakorolt hatásokra is. Jó példa erre a helyi gazdaság hosszú távú működőképessége, vagy a környezeti elemek minősége. Utóbbit a fenntarthatósági értékelések gyakran elfelejtik, azaz csak addig optimalizálnak, amíg az a szervezet érdekében áll. Ilyen például a termelés anyag- és energiahatékonyságának fokozása az összes szennyezés figyelembe vétele nélkül. Vagyis az olyan növekedés, amely folyamatosan növekvő kibocsátással és erőforrás-felhasználással jár, nem fenntartható hosszútávon. A besorolási eljárás kiterjed a fenntarthatóság mindhárom pillérének vizsgálatára. Ezek: a helyi gazdasági felelősség,környezetvédelmi felelősség és társadalmi felelősség. Mindhárom kategóriában 0-25 pont érhető el. A pontszámok alapján a következő kategóriákba kerülhet a szervezet: „kártevő”, „öncélú”, „megfelelő”, „közösségi”, „fenntartó”. A besorolás során a vállalat vezetői támpontokat kapnak a további célok kitűzéséhez.
Vállalatok, amelyek kíváncsiak voltak, mennyire fenntarthatóak
- sanofi-aventis/Chinoin Zrt. – 2008-2009.
- OTP Bank Nyrt. – 2007, 2008, 2009.
- Állami Autópálya Kezelő Zrt. – 2006, 2008.
- Magyar Posta Zrt. – 2008.
- Fővárosi Vízművek Zrt. – 2007-2008.
- DENSO Gyártó Magyarország Kft. – 2001, 2002, 2004, 2005, 2006-2008.
- Coloplast Hungary Kft. – 2004-2006, 2006-2008.
- Magyar Telekom Nyrt. – 2005, 2006, 2007.
- Magyar Villamos Művek Zrt. – 2003, 2004, 2005, 2006.
- BAT Pécsi Dohánygyár Kft. – 2004.
- Budapest Airport Rt. – 2004.
- Denso Gyártó Magyarország Kft. – 2004.
- Budapesti Erőmű Rt. – 2000, 2001, 2003.
Bionómia
Bionómia tanácsadás – Valóban Felelős Vállalat
A KÖVET egyik leginnovatívabb szellemi terméke a Valóban Felelős Vállalat (VFV) nevű modell, amelyet 2005-2007 között dolgozott ki Az Európai Unió Leonardo Programjának támogatásával. A könyv és film formájában megjelent anyagokat azóta 7 nyelvre fordították le, több egyetem és főiskola alkalmazza az oktatásban. A KÖVET mellett a független Magyar Public Relations Szövetség is külön díjat ír ki évente ebben a kategóriában. A modell következetes alkalmazására a vállalat-fejlesztésben, illetve részletes, ilyen szempontú kutatásra eddig nem került sor. A VFV öt alapelve a következő táblázatban összegezhető, összehasonlítva a „normál üzletmenet” szerint működő vállalattal.
Környezettudatos Vállalatirányítás
Ablakon Bedobott Pénz Program
http://ablakonbedobottpenz.hu/
Környezeti megtakarítások
Szeretne egyszerre megtakarítani és jót tenni a környezetnek?
A KÖVET segítségével azonosíthatja azokat intézkedéseket, amelyek nem ablakon kidobott pénzt jelentenek, hanem pénzügyileg is megtérülhetnek, és gazdasági haszonhoz, sőt versenyelőnyhöz juttathatják az Ön cégét.
Zöld Iroda Program
Zöld Iroda Agóra – közösségen alapuló irodazöldítés a KÖVET-nélÖsszetett dolog egy vállalat, egy intézmény, de akár egy iroda irányítása is. Számtalan kihívással szembesülnek a különböző szervezetek napi szintű működésük során, és ezek közül csak egy a környezeti kérdések ügye, amely könnyen elsikkadhat a feladatok tengerében. Miközben próbálunk megfelelni a cégvezetés, az intézetigazgató, a tulajdonosok, a befektetők, a vevők, a hatóságok, az alkalmazottak és sok egyéb partner vélt vagy valós elvárásainak, saját „dobozunkba” ragadva nem látjuk az utat, az irányt, amerre haladni szeretnénk. Ebben nyújthat segítséget a közösségen alapuló irodazöldítés a KÖVET Egyesület Zöld Iroda Agóra közössége.Zöld Iroda Agóra
Közösségen alapuló irodazöldítés a KÖVET-nél
Szénlábnyom-számítás
Hamarosan
Ökotérképezés
Mérje fel működése környezeti hatásait!
„Egy kép többet mond ezer szónál.”
Az ökotérképezés egyszerű, gyakorlatias eszköz az Ön telephelye, műhelye, irodája környezeti hatásainak feltérképezésére és környezeti teljesítményének javítására.
Javasoljuk ezt a módszert minden vállalkozásnak, amely tisztában szeretne lenni tevékenysége környezeti hatásaival, és mérsékelni akarja azokat.
ISO 14001
Hamarosan
A KÖVET az ökolábnyom szakértője
A KÖVET Egyesület az elmúlt években az ökolábnyom hazai szakértőjévé vált. 2009-ben kétnapos konferenciánkon hazai és külföldi szakemberekkel mélyedtünk el a kérdéskörben, 2010-ben Magyarországon elsőként szerveztünk képzést ebben a témában, amelyet évente megismétlünk. Szakértőként mi végeztük a Szegedi Ifjúsági Napok ökológiai lábnyomának kiszámítását, amely az első – európai szinten minősített – hazai zöld fesztivál lett. 2011 folyamán két vállalat, a Sinergy Kft. működési-, és az MVM cégcsoport technológiai ökolábnyomát is kiszámoltuk. Számos vállalati családi napon, egyetemi és lakossági rendezvényen végeztünk szemlélsetformálési céllal lakossági ökolábnyom számítást. Az Európai Zöld Iroda Program (EGO) keretében irodai ökolábnyom kalkulátort is fejlesztettünk.
Mi az az ökológiai lábnyom?!
Az ökológiai lábnyom fogalmát egy kanadai ökológus, William Rees alkotta meg a ’70-es években, majd a ’90-es évek első felében Mathis Wackernagel-lel közösen fejlesztette tovább.
Egy adott népesség vagy ember természetre gyakorolt hatásának mérőeszköze, amely szemléletes módon fejezi ki a világ, egy ország, egy átlagember (vagy egy termék, szolgáltatás, rendezvény stb.) erőforrás felhasználási és hulladékfeldolgozási szükségleteit termékeny földterületben, hektárban (ha). Tulajdonképpen egy adott népesség (vagy termék, szolgáltatás, rendezvény stb.) természeti „terhének” mértékegysége. Ha nagyobb „teher” vagyunk, mint amekkora a Föld eltartó képessége, akkor az élővilág és a jövő nemzedékek rovására élünk. A jövőtől ellopott „hitelből” fedezzük a jelenlegi pazarló életvitelünket.
Ökolábnyomunk a népességgel és a fogyasztással arányosan nő, miközben a föld biológiai eltartó képessége egyre csökken. Egy ország lábnyomát a népességének mérete, egy átlagos lakójának fogyasztása, illetve a fogyasztott javak és szolgáltatások előállításának erőforrás-igénye határozza meg. A számítás lényege, hogy mekkora az adott terület biológiai eltartó képessége és ehhez viszonyítva mekkora a terület ökolábnyoma.
Túllövés
Az emberiség létszámának növekedésével az egy főre jutó produktív földterület folyamatosan csökken, míg az egy emberre jutó átlagos ökológiai lábnyom növekszik. Az 1980-as évek vége óta „túllövésben” vagyunk, mivel nagyobb az ökológiai lábnyomunk, mint a Föld biológiai eltartóképessége (biokapacitása), azaz olyan ütemben használjuk az erőforrásokat, amivel a természet regenerálódó képessége már nem képes lépést tartani, így a természet által felhalmozott tőkét éljük fel, ami az élőhelyek pusztulásához, leromlásához vezet, és a biológiai sokféleség csökkenését eredményezi.
Nagylábon élünk…
Jelenleg a föld biológiailag produktív területe 13,6 milliárd globális hektár (ebben nincsenek benne a sivatagok, sarkvidékek, meg a többi terméketlen terület). Gondolj bele, hogy most 6,5 milliárdan lakunk rajta és mindjárt feltűnik, hogy mennyire kevés az egy főre jutó termékeny terület: egészen pontosan 2,1 globális hektár/fő! Ráadásul a legkisebb és legnagyobb lábnyomú országok között majdnem 120-szoros különbség van, és ez folyamatosan növekszik: míg a gazdag országok lábnyoma az elmúlt négy évtizedben több mint kétszeresére nőtt, a szegényeké alig növekedett. Összességében, ha a jelenlegi trendek folytatódnak, 2050-ben az emberiség kétszer akkora ütemben fogyasztja a Föld erőforrásait, mint ahogy azok újratermelődnek. Azt, hogy a gazdagok jóval többet fogyasztanak és szennyeznek, mint a szegények, jól mutatja, hogy a nagy jövedelmű országok lakosainak lábnyoma mintegy hétszerese a kis jövedelműekének.
A mi kis lábnyomunk nem is olyan kicsi…
A táblázatból látszik, ha mindenki egy magyar átlagpolgár életszínvonalán élne, akkor 1 és 2/3 bolygónyi területre lenne szükség az életszínvonalunk fenntartásához. És hol vagyunk mi Kanadához vagy az USA-hoz képest…
Mit tehetsz otthon? – Lábnyom-csökkentési tippek
- Tudtad, hogy néhány kilométeres utaknál (főleg nagyvárosokban) a leggyorsabb közlekedési eszköz a kerékpár, és ezzel még a CO2 kibocsátásodat is csökkented? Akkor ülj autóba, ha valóban elengedhetetlen és szervezz telekocsi rendszert.
- Gyalogolj, kerékpározz, válaszd a közösségi közlekedést!
- Körülbelül 5-6% energiát takaríthatsz meg, ha a fűtést 1 °C fokkal csökkented, és növeled a levegő páratartalmát.
- Ne hagyd, hogy szökjön a meleg, szigeteld le az ajtókat és az ablakokat!
- A ház körüli fák és a bokrok védenek a zajtól, az erős fénytől és a széltől.
- Zuhanyozáshoz harmadannyi víz szükséges, mint a kádban fürdéshez.
- A szivárgó WC-tartályokat és a csöpögő csapokat javítsd meg, mert egy hónap alatt akár egy kádnyi vizet is elpazarolhatsz.
- Sok vizet takaríthatsz meg, ha nem folyóvízben mosogatsz és elzárod a csapot fogmosás illetve borotválkozás közben.
- Locsoláshoz gyűjtsd össze az esővizet!
- Ha 80 helyett 40-60 °C fokos vizet állítasz elő a villanybojlerrel, akkor kisebb a hőveszteség és csökken a vízkőképződés is.
- Amikor csak teheted, világíts természetes fénnyel!
- Az energiatakarékos fénycsövek kb. ötödannyi energiát fogyasztanak, mint a hagyományos izzók, élettartamuk pedig mintegy 10-szer hosszabb.
- A háztartási elektromos berendezések készenléti üzemmódban is 5-15% energiát fogyasztanak. Kapcsolóval ellátott hosszabbító segítségével csak egy mozdulat a készülékek áramtalanítása.
- Moss alacsony hőfokon (30-40 °C fok), így kevesebb energiát használsz, és ne indítsd be a mosógépet fél adag ruha miatt.
- Főzésnél az edény mérete illeszkedjen a főzőlap vagy gázrózsa nagyságához. Használj fedőt!
- Valóban szükséges bekapcsolni a légkondicionálót? Csökkentheted a lakás hőmérsékletét, ha napközben árnyékolót használsz, és este szellőztetsz.
- Kell ez nekem? – Ne vásárolj felesleges termékeket!
- Kerüld a szezonra nem jellemző, távolról szállított, fagyasztott, túlságosan feldolgozott élelmiszereket és részesítsd előnyben a friss, helyi termékeket!
- Papírt, üveget, műanyagot és fémet a szelektív hulladékgyűjtő szigetek konténereibe; szerves hulladékot a komposztládába; használt sütőolajat, akkumulátort, festékeket, vegyszereket a lakossági hulladékgyűjtő udvarokba; fénycsöveket és elektronikai hulladékokat vissza a forgalmazó áruházakba; lejárt szavatosságú gyógyszereket a patikába.
EMAS
EMAS Egyszerűen
Az EMAS a Környezetvédelmi vezetési és hitelesítési rendszer, angol megnevezése Eco-Management and Audit Scheme, egyike az önkéntes részvételen alapuló környezetvédelmi vezetési rendszereknek az Európai Unióban.
KTÉ
Környezeti teljesítményértékelés
Egy vállalat a létével és működésével hatást gyakorol a környezetre. Környezeti teljesítmény alatt ezeket a környezeti hatásokat, valamint az azok mérséklésére tett intézkedések összességét értjük. A KÖVET segít Önöknek a hatások felmérésében, az intézkedések hatékony kialakításában.
A teljesítményértékelés alapja az ISO 14031-es szabvány, amely különböző mérőszámokat alkalmaz a folyamat során. Az értékelés eredménye pedig – a vállalat méretétől és tevékenységétől függően – egy 30-90 indikátorból álló környezeti mérőszámrendszer.
LCA
Életciklus-elemzés (LCA)
Hamarosan
Szolgáltatási piramis
A vállalat érzékeli, hogy a világ megváltozott, s tennie kellene valamit a kedvezőtlen társadalmi és környezeti folyamatok fékezése érdekében, különösen azért, mert mások is ezt teszik. A bajt azonban nem érzi túl nagynak, a tennivalókat nem tekinti túl sürgetőnek. Inkább csak saját megnyugtatása –„ ki tudja, talán tényleg versenyelőnyt jelent” – céljából vesz igénybe néhány egyszerű szolgáltatást. A motiváció kívülről jön.
A vállalat határozottan elszánja magát arra, hogy részt vegyen a kedvezőtlen folyamatok elleni, illetve a fenntarthatóságért vívott küzdelemben. Már nemcsak a felszínt karcoló szolgáltatásokat igényli, hanem a mélyebbre mutatókat is. A motiváció azonban még inkább kívülről jön.
A vállalat egyre pontosabban látja a probléma nagyságát, s továbbgondolja saját felelősségét, feladatait annak megoldásában. Arra törekszik, hogy a piacon elérhető legtöbb fenntarthatósági szolgáltatást igénybe vegye, a fenntarthatósági szempontokat beépítse a működését meghatározó politikákba. A motiváció kezd belsővé válni.
A vállalat nem egyszerűen megy a folyamatok után, hanem igyekszik azoknak az élére állni. Nem beszél a tennivalókról, hanem teszi a dolgát. Komolyan gondolja, hogy felelősséggel tartozik az érintettjeinek, és nagyon sok mindent tesz azért, hogy ezt a felelősséget érvényre juttassa a működésében. A motivációja egyre inkább belülről származik, gondolkodásában azonban a profit még megelőzi a fenntarthatóságot.
A vállalat teljes mélységében átérzi a probléma súlyát. A fenntarthatóság érdekében hajlandó a profitját is érintő intézkedéseket hozni; hajlandó újragondolni működésének kereteit. A vállalatnak van ugyan profitja, de a célja nem a profit minden áron való növelése. A motiváció teljesen belsővé válik. A vállalat nem elégszik meg a „fenntarthatósági rutin megoldásokkal”, új és hatásos módszereket keres és alkalmaz.
A MÉRLEGELÉS szintje
A vállalat érzékeli, hogy a világ megváltozott, s tennie kellene valamit a kedvezőtlen társadalmi és környezeti folyamatok fékezése érdekében, különösen azért, mert mások is ezt teszik. A bajt azonban nem érzi túl nagynak, a tennivalókat nem tekinti túl sürgetőnek. Inkább csak saját megnyugtatása –„ ki tudja, talán tényleg versenyelőnyt jelent” – céljából vesz igénybe néhány egyszerű szolgáltatást. A motiváció kívülről jön.
Érintetti térkép megalkotása
Tudja, kik vállalata érintettjei?
„Minden olyan egyén vagy csoport, aki befolyásol(hat)ja a szervezet célmegvalósítását vagy érintve van/lehet abban” (AA1000 nemzetközi standard).
Környezeti megtakarítások azonosítása
Szeretne egyszerre megtakarítani és jót tenni a környezetnek?
A KÖVET segítségével azonosíthatja azokat intézkedéseket, amelyek nem ablakon kidobott pénzt jelentenek, hanem pénzügyileg is megtérülhetnek, és gazdasági haszonhoz, sőt versenyelőnyhöz juttathatják az Ön cégét.
Ökotérképezés
Mérje fel működése környezeti hatásait!
„Egy kép többet mond ezer szónál.”
Az ökotérképezés egyszerű, gyakorlatias eszköz az Ön telephelye, műhelye, irodája környezeti hatásainak feltérképezésére és környezeti teljesítményének javítására.
Javasoljuk ezt a módszert minden vállalkozásnak, amely tisztában szeretne lenni tevékenysége környezeti hatásaival, és mérsékelni akarja azokat.
Zöld Iroda Agóra
Közösségen alapuló irodazöldítés a KÖVET-nél